Här hjälper vi er att välja rätt bokföringsprogram genom att gå igenom de olika funktioner, fördelar och nackdelar varje program har.
Beroende på var er firma befinner sig i sin uppstart / tillväxt, vilka behov och systemkrav så är det bra att ha koll på vilka möjligheter och begränsningar som finns att hitta i programmen

 

Få företagare ser på sin bokföring som den roliga delen med att driva eget, vi vågar nog påstå att den siffran är nära noll. Oftast för att mycket av bokföringsarbetet består av repetiva, tidskrävande och helt enkelt tråkiga uppgifter som att samla in kvitton, knappa in verifikat, räkna ut moms, bokföra leverantörskostnader, utlägg mm. Allt medan det gnager i bakhuvudet att ”jag skulle hellre vilja sälja mina produkter/tjänster än att sitta med det här”.
När det börjar gå bra för firman så att det vanligt att ett av de allra första steg man tar är att anlita en redovisningsbyrå för att ta hand om bokföringen helt och slippa tänka på det.
Men även redovisningskonsulter är blir uttråkade av samma sysslor och lustigt nog är redovisningskonsulter i vår erfarenhet den yrkesgrupp som är mest aktiv sökande efter integrationer och automatiseringsverktyg. 

 

Men bokföring behöver inte bara vara tråkigt, stressig och sammankopplat med att redovisa bolagets aktiviteter till Skatteverket. Bokföring i grunden och botten fyller ett elementärt och superviktigt syfte, att ta pulsen på bolagets ekonomi!

 

 

Fortnox

Fortnox närmar sig 300 000 användare och används främst av små & medelstora företag och redovisningsbyråer. Som en molnbaserad tjänst är bolaget starkt inriktad på att digitalisera bokföringsbranschen och med en affärsmodell som har i många år gått ut på att vinna över redovisningsbyråer och förenkla administrationen i ekonomisystemet, så har bolaget idag tagit plats som en av Sveriges starkaste aktörer inom branschen.

Pris börjar med Start på 198 till Total på 599kr/månad.Flex paketet på 299kr/månad är fullt dugligt och räcker gott och väl för små och medelstora bolag.

 

Visma 

Visma fyller 30 år och har fram tills bara några år sedan varit det ledande ekonomisystemet för företagare och redovisningsbyråer. Som först ut så var självfallet programmet klient baserat i Windows miljö, men med molnet och Apples starka intåg i början av 2000-talet tog Visma klivet över till molnet och lanserade Visma eEkonomi som idag är bolagets starkast växande produkt. Visma eEkonomi har idag 65 000 användare och växer med 25 000 nya i snitt per år.

Pris börjar från Bas 129 till Pro 229kr/månad. Vi rekommenderar Smart eller Pro version för att få ut det mesta av programmet.

 

 

Funktioner

Fortnox:

  • Bankkoppling för automatisk avstämning
  • Fakturahantering
  • Fakturaservice (inkasso, påminnelse)
  • Lönehantering
  • Samarbeta med redovisningsbyrån online
  • Tidsrapportering
  • Offert & Order
  • Leverantörsfakturaattest
  • Anläggningsregister
  • Lagermodul
  • Kvitto och rese modul
  • CRM

 

Visma eEkonomi:

  • Bankkoppling för automatisk avstämning
  • Fakturahantering
  • Fakturaservice (inkasso, påminnelse)
  • Lönehantering
  • Samarbeta med redovisningsbyrån online
  • Tidsrapportering
  • Offert & Order
  • Inbyggd Deklaration/Bokslut
  • Inbyggd Webbhandel
  • Gratis hemsida

 

 

 

Nybörjarvänlighet & Användargränssnitt

Visma – 5/5 poäng
För nyföretagaren som precis tagit steget in i bokföringens värld och en liten verksamhet så är Visma eEkonomi utan tvekan det bästa valet. Visma har inbyggt och för inställt det mesta när det kommer till momssatser, kontoplan, bankavstämningar och inbyggd support.
Det positiva är att man själv behöver inte tänka eller förbereda mycket utan kan inom en halvtimma komma igång snabbt och smärtfritt. Att ställa in intäkt och momskonto för försäljning inom Sverige, inom EU, utom EU o.s.v är inget användaren behöver tänka på, allt är redan färdiginställt. Det är i vår åsikt den mjukaste vägen in och om du planerar att ha verksamheten i mindre skala de första 1-2 åren och vill absolut sitta med ekonomisystemet så lite som möjligt så är Visma eEkonomi ett ypperligt val.
Visma är också mycket bättre än Fortnox när det kommer till att enkelt ge en översyn över bolagets intäkter och skulder i första vyn. Om du driver enskild firma så vill vi hävda att det finns inget bättre och plånboks vänligare program att välja bland.

 

 

Fortnox –  4/5 poäng
Fortnox däremot kräver att användaren eller redovisningskonsulten själv konfigurerar sitt konto, ställer in intäktskonton och moms m.m och har en högre inlärningskurva. Men i och med att Fortnox inte är lika låst som Visma när det kommer till inställningar så finns det en större flexibilitet att strukturera och verksamhetens redovisning. Exempelvis, säg att bolaget säljer till 10 olika länder utanför Sverige och vill kunna härleda hur försäljningen går för de olika marknaderna. I Fortnox kan man enkelt ställa in en specifik intäktskonto per land och dra ut en kontoanalys för en bra överblick. Eller om du är verksam inom e-handel och säljer inte bara på den egna hemsidan utan även olika marknadsplatser så är det av stor nytta att kunna följa intäkterna från de olika kanalerna.

Fortnox är även bättre än Visma när det kommer till att göra avstämningar i olika konton, få en överblick över bokförda verifikationer o.s.v. Man kan enkelt ställa in valfria verifikationsserier och sedan filtrera och kontrollera verifikat.

 

När det kommer till översikt över siffrorna finns det dock mycket att sakna och här är det betydligt fattigare med visuell representation av företagets siffror. För detta måste man köpa till en integration, vilket innebär en tilläggskostnad av 59kr/månad för Fortnox Integrationslicens + kostnaden för själva integrationen.

 

Community och Support

Visma – 5/5 poäng
Fortnox – 4/5 poäng

Både Visma och Fortnox har en mycket bra chatt och telefonsupport som svarar snabbt och kan hjälpa till med det mesta. Men det som särskiljer och gör att Visma urklassar Fortnox är användarforumet. Fortnox saknar helt och hållet ett community forum och vill man få tips och råd så finns det i princip bara en Facebook sida som skapats av användarna själva.

Visma forumet däremot är en välkomnande plats där man kan lämna tips, ideer, ställa frågor och få hjälp antingen av andra användare eller av moderatorerna.

 

 

Skalbarhet och flexibilitet

Fortnox – 5/5 poäng
Har ni siktet inställt på expansion, vet att ert ekonomisystem måste kunna utbyta data med andra system och planerar att utöka användningen av funktioner som exempelvis lönehantering, tidsrapportering, lagerhantering och offert och orderhantering så är Fortnox hands down det överlägsna valet. Som utvecklare  och integrationsleverantörer kan vi  bekräfta att Fortnox API är markant bättre än Visma’s API och möjliggör extremt mycket mer utbyggnad, funktioner, automatisering och integrering.
Fortnox har haft en avsiktlig affärsstrategi att leverera ett öppet API från start som har lönat sig och i dagsläget finns över 300 kopplingar i ekosystemet. Automatisera Mera är idag den största integrationsleverantören med över 40st utvecklade kopplingar för Fortnox.

 

Visma – 2/5 poäng
Visma’s API är under kontinuerlig utbyggnad och nya tekniska möjligheter läggs på allt eftersom och inom några år kan det finnas en stor chans att Visma eEkonomi’s API lyfts till samma höga nivå som Fortnox. Men i dagsläget är antalet integrationer i Visma’s ekosystem betydligt färre och är det viktigt för bolaget att kunna skala snabbt är Visma eEkonomi inte det bästa valet.
Ett stort plus i kanten är dock Visma’s nya Zapier koppling som har nyligen lanserats vilket möjliggör smartare arbetsflöden och sammankopplar med hundratals olika appar.

 

 

Summa summarum

Om företaget är litet och inte har mångmiljoner i omsättning är Visma eEkonomi ett utmärkt alternativ som kommer att fylla alla behoven. Med en välutvecklad och färdigbyggd produkt, stort community och support nära till hands kommer det mesta att gå smidigt och enkelt.

Fortnox däremot kostar att använda och med stor sannolikhet kommer medelstora bolaget även att behöva lägga till flertal integrationer för att höja funktionaliteten. Men summan är låg i förhållande till alla de fördelar programmet innebär. Dessutom sparar man som företagare tid och pengar på sätta en stabil grund från första början och därigenom effektivisera arbetsflödet allteftersom bolaget växer.

Kategorier: Bokföring

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *