Tidigare i veckan skrev vi en artikel om vad dropshipping är och hur denna återförsäljningsmetod fungerar. I denna artikel kommer vi gå in på för- och nackdelar med dropshipping.

Innan vi går in på detaljer är här en snabb sammanfattning av vad dropshipping är:

Dropshipping är en återförsäljningsmetod som gör det möjligt för dig att driva en webbutik utan att hålla produkter i lager. Till att börja med startar du ett samarbete med en dropshipping leverantör som sitter inne på ett lager av produkter. Därefter fungerar du som en mellanhand på följande sätt:

  1. Din kund lägger en beställning för en produkt på din webbutik.
  2. Du vidarebefordrar beställningen och kundinformation till din leverantör.
  3. Din leverantör packar och skickar produkten direkt till din kund, ibland i din butiks namn.

 

Vi skrev denna artikel för att skapa förståelse kring vad som gör dropshipping bra och vad som kan göra det utmanande. Vi kommer att gå igenom de största för- och nackdelarna med dropshipping som återförsäljningsmetod.

 

Fördelar med dropshipping

Dropshipping är en återförsäljningsmetod som kommer med många fördelar om det sköts på ett smart och hållbart sätt.

Enkelt att komma igång

Om du använder dig av dropshipping behöver du inte handla in och hantera ett lager, packa och leverera dina beställningar och inte heller hantera returer. I och med att du inte behöver mycket mer än en pålitlig leverantör och en hemsida för att komma igång, så är det jämförelsevis enkelt att starta en e-handelsbutik som använder sig av dropshipping.

Låg investering för att komma igång

I traditionella e-handelsbutiker är de största kostnaderna relaterade till att sätta igång och att köpa in ett lager. Då dropshipping eliminerar det steget och därmed kostnaden av det, är din enda initiala kostnad kostnaden för att få upp och underhålla din hemsida.

Inga upfront-kostnader

Med dropshipping betalar du inte för vad du säljer förrän du faktiskt säljer en vara. Du har därmed inga förkostnader och behöver inte ligga ute med pengar och riskera att förlora dessa om du inte säljer vad du köpt in.

Inga höga fasta kostnader

På grund av att du inte håller ett lager, finns det inget behov av att hyra eller köpa lager- /kontorsutrymme. Därför har du inga kostnader för detta, och heller inte för tilläggskostnader (el, telefon, kontorsmaterial, etc). Det är vanligt att även framgångsrika dropshipping-företag drivs från hemkontor.

Lägre risk jämfört med andra metoder

Även om affärerna skulle gå åt skogen och inga produkter säljs blir förlusten inte stor för företaget, då inga stora investeringar gjorts.

Verksamheten är inte beroende av en specifik plats

En dropshipping-verksamhet har ingen fast plats som du är beroende av. Faktum att du inte behöver kontor, lager och anställda gör denna typ av verksamhet betydligt mer flexibel att driva. Verksamheten kan köras nästan var som helst där du har en internetuppkoppling och enkelt kan kommunicera med både leverantörer och kunder.

Enkelt att erbjuda ett brett utbud av produkter

Eftersom du inte behöver köpa in och lagerhålla de produkter du säljer, så är det enkelt att erbjuda fler produkter genom att lägga till fler leverantörer. Möjligheterna är oändliga!

Högre skalbarhet

I de flesta verksamheter innebär ökad försäljning och tillväxt ofta ökat arbete och högre investeringar. I en dropshipping-verksamhet hamnar oftast merarbetet hos dina leverantörer och inte dig. Den största skillnaden för dig är att du behöver vidarebefordra fler ordrar till dina leverantörer, och eventuellt en del merarbete i form av kundtjänst. I en dropshipping verksamhet kan du dock expandera med mindre arbete än i en traditionell verksamhet. Se till att dina leverantörer har möjlighet att skala upp din affär.

 

Nackdelar med dropshipping

Vi vet, det låter som att dropshipping har en låg risk och är det bästa sättet att enkelt tjäna pengar – du agerar endast mellanhand mellan dina kunder och dina leverantörer. Men det är inte alltid en dans på rosor. När du ser över nackdelar, hinder och den dagliga hanteringen som krävs, så är det långt ifrån enkelt och riskfritt.

Låga marginaler

När du använder dig av dropshipping så köper du ofta in en produkt åt gången, då dina kunder beställer från din webbutik. Leverantörer erbjuder vanligtvis lägre priser till återförsäljare som köper i bulk. Vanligt är att priserna för dropshippers är högre, vilket äter upp delar av dina marginaler.

Då marginalerna ofta är mycket låga, krävs det att du har oerhört hög koll på och kontroll över priserna du erbjuder dina kunder så att beställningar inte resulterar i en förlust för dig. Om du inte har god koll på detta, kan det snabbt leda till att din verksamhet förlorar pengar istället för att generera pengar.

Liten kontroll men mycket ansvar

Det faktum att produkterna du säljer aldrig passerar dig kan vara en nackdel. Du saknar all kontroll och kan inte annat än lita på att leverantören förser dig med korrekt lagersaldo samt levererar produkterna på rätt plats och i rätt tid. Om detta inte skulle fungera och problem uppstår så är du ansvarig för att lösa detta, då kunderna har handlat från din hemsida och din branding står på spel.

Få möjligheter att förstärka din branding

På tal om branding så kan det vara svårt att bygga en stark sådan när du använder dig av dropshipping. Branding handlar om detaljer, att bygga upp en igenkänning och familjaritet relaterad till din verksamhet. Tyvärr så ger dropshipping små möjligheter att kontrollera hur deras företag är presenterat i form av förpackning och leverans då leverantören är den som genomför hela leveransprocessen. Vissa dropship leverantörer erbjuder den extra kontrollen, men det kostar.

Svårigheter med lagerkontroll

Om du har eget lager är det relativt lätt att ha koll på lagersaldo. Men att hålla reda på leverantörers lagersaldo är nästintill omöjligt. Troligtvis levererar dina leverantörer även till andra återförsäljare och lagersaldo ändras därför dagligen. Missförstånd kan leda till problem som du i slutändan är ansvarig för att lösa.

Komplikationer relaterade till att arbeta med flera leverantörer

Om du arbetar med mer än en leverantör, vilket är vanligt för dropshipping-verksamheter, kan dina fraktkostnader bli höga. Säg att en kund beställer tre olika produkter från din webbutik, och dessa tre produkter är endast tillgängliga från tre olika leverantörer. Detta innebär att du behöver betala tre olika fraktkostnader, vilket äter upp ytterligare marginaler, och kunden kommer att ta emot tre olika paket. Att låta kunden betala dessa tre fraktkostnader blir dyrt för kunden och kan minska dina beställningar.

Svårt att hitta passande dropshipping leverantörer

Som vi nämnt tidigare och som du säkert förstår vid det här laget, är det extremt viktigt att hitta en pålitlig och kunnig leverantör och bygga en stark affärsrelation. En bra leverantör kan göra det lätt för dig att driva din verksamhet. En mindre bra leverantör kan leda till stora problem och även förluster.

 

Precis som med allt annat finns det som du nu sett både för- och nackdelar med dropshipping. Det är upp till var och en att väga de två mot varandra och avgöra om denna återförsäljningsmetod är något som passar.

Kategorier: Business

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *