En av de största riskerna med att starta en online butik är den initiala lagerinvesteringen. Innan man kommit igång med sin verksamhet kan det vara mycket som är oklart och det är svårt att veta hur stor försäljning man kommer att ha och därmed hur stort lager man bör ha. Det finns en risk att man köper in för lite och därför kommer att ligga efter med sina beställningar. Det finns också en risk att man köper in för mycket och blir ståendes med ett stort lagervärde man inte kan göra så mycket med.

Om man kunde minimera dessa två risker, hade det inte då varit smidigare att komma igång med en webbutik? Det är den allmänt accepterade uppfattningen i alla fall, och det är där dropshipping kommer in i bilden.

En förklaring av dropshipping

Dropshipping är en återförsäljningsmetod som gör det möjligt för dig att driva en webbutik utan att hålla produkter i lager. Till att börja med startar du ett samarbete med en dropshipping leverantör som sitter inne på ett lager av produkter. Därefter fungerar du som en mellanhand på följande sätt:

  1. Din kund lägger en beställning för en produkt på din webbutik.
  2. Du vidarebefordrar beställningen och kundinformation till din leverantör.
  3. Din leverantör packar och skickar produkten direkt till din kund, ibland i din butiks namn.

Vad är dropshipping

Du behöver alltså aldrig hantera produkten på egen hand. För dig är det ett hands-off sätt att sköta en webbutik där du mestadels är ansvarig för att ordrar kommer in, hanteras och skickas ut.

Dropshipping är därför ett perfekt sätt att sköta en webbutik för de som helst vill slippa köpa in produkter och riskera att bli stående med ett gäng produkter som inte säljer. Genom att använda sig av dropshipping har man heller inget behov av att anställa personal för lager- och orderhantering vilket leder till än mindre initiala kostnader.

Vem är dropshipping för?

Dropshipping kan passa en total nybörjare lika bra som det kan passa den mest rutinerade företagaren.

För nybörjare kan dropshipping vara bra i och med att det är relativt lätt och billigt att komma igång. På så vis kan det vara ett bra sätt för nybörjare att testa på hur det är att driva en webbutik utan den stora initiala investeringen som kommer med ett lagerinköp.

För en etablerad E-commerce verksamhet kan dropshipping vara ett sätt att testa försäljningen av nya produkter och undersöka dess efterfrågan innan man beslutar sig för att köpa in dessa produkter till lagret. På så vis riskerar man inte att bli stående med ett lager fullt med produkter som inte säljer.

Vad är en dropshipping leverantör?

Som du säkert förstår så är tillförlitliga och pålitliga dropship-leverantörer A och O när man bedriver en verksamhet som använder sig av dropshipping. Till att börja med, låt oss reda ut vad en dropshipping leverantör är.

Dropshipping är en tjänst. Denna tjänst erbjuds av somliga grossisthandlare/tillverkare/leverantörer, långt ifrån alla. Här är en liten sammanfattning på skillnaderna mellan en tillverkare, en dropshipping leverantör och en dropshipping agent:

  • En tillverkare är någon som faktiskt tillverkar själva produkten. Man har tur om man lyckas hitta en tillverkare som erbjuder dropshipping, då det eliminerar strul och extra kostnader som en mellanhand ofta innebär. Tack vare lägre priser när man handlar direkt från tillverkaren blir vinstmarginalen högre.
  • En dropshipping leverantör är någon som köper en typ av produkt från tillverkare i bulk och sedan sköter packning och leverans av de beställningar som kommer från återförsäljarens webbutik.
  • En dropshipping agent, å andra sidan, är någon som köper flera olika produkter från flera olika tillverkare och erbjuder återförsäljaren en variation av produkter som han/hon kan erbjuda i sin webbutik. En dropshipping agent minimerar en del av problematiken som dropshipping innebär – inga leverantörskostnader för flera olika leverantörer, mindre tid att skicka ut flera beställningar till flera olika leverantörer (förhindrar därför en att ordar blandas ihop samt försening av leveranser). Kom dock ihåg att dina vinstmarginaler ofta blir betydligt lägre vid användandet av en dropshipping agent då de oftast tar högre priser.

Hela funktionaliteten av dropshipping metoden baseras på att dropshipping leverantörerna gör ett bra jobb och hanterar ordrar punktligt och effektivt. Om din leverantör rör till en order så är det du och din verksamhet som är ansvarig, i och med att det är på din webbutik som kunden lagt en beställning. Det säger därför sig självt att valet av dropshopping leverantör är ett av de (om inte det) viktigaste besluten för att lyckas med en verksamhet som använder sig av dropshipping. Nyckeln till framgång är att hitta en leverantör som håller fast vid den plan ni tillsammans lägger upp och som håller en öppen kommunikation vid eventuella strul.

 

Principen för dropshipping är enkel, men det krävs mer än bara tillförlitliga dropshipping leverantörer och en webbutik för att lyckas. För att läsa mer om eventuella nackdelar (och fler fördelar) med dropshipping, klicka vidare till vår artikel om för- och nackdelar med dropshipping.

 


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *