Publicerades Sat 28 Aug 2021
Ett tillväxtföretag är ett företag som år efter år, växer i en snabb hastighet. Ditt företag går igenom många olika faser innan det når tillväxtfasen. Om du lyckas ta dig igenom tillväxtfasen så har du möjligheten att växa inom din bransch. Det finns dock väldigt många utmaningar i samband med ett växande företag. Det är viktigt att vara väl förberedd och ha en genomtänkt planering.
I detta inlägg så kommer vi att gå igenom hur du kan hantera utmaningarna som kommer i samband med tillväxt.
Anställ kunnig personal
Personalen är en av de viktigaste tillgångarna som din verksamhet har. Din förmåga att delegera arbete kommer att vara avgörande i din tillväxtresa, detta innebär att du måste ha kompetent personal. Målet är att personalen ska passa in i ditt företag, vara motiverade och hjälpa företaget växa. Att anställa fel person kan vara kostsamt och omständigt. Fördjupa din intervjuprocess och öka anställnings kraven för att hitta kunnig och driven personal.
Personalen kommer utveckla företaget tillsammans med dig, anställ människor som passar in i företagskulturen, förstår sig på affärsidén och tror på företagets vision. Att anställa pålitlig, ansvarsfull personal som är självständiga i arbetet är ett utmärkt sätt att hantera tillväxt. Det är även viktigt att omringa dig med erfarna rådgivare och konsulter som kan erbjuda värdefulla råd.
En intressant video för dig som ska rekrytera
Planera din ekonomi
När ditt företag når tillväxtfasen så ökar utgifterna, och du kommer behöva investera i verksamheten. Därför är det nödvändigt att följa en budget och planera din ekonomi väldigt noggrant. Fundera över vilka investeringar som krävs för att expandera samt beräkna dina kommande utgifter med volymtillväxt i åtanke. Det är vanligt att ett snabbt växande företag kan lida av likviditetsbrist, även om resultatet är positivt så kan företaget fortfarande ha låg likviditet.
Det finns olika strategier för att hantera företagets likviditet. Upprätta en likviditetsbudget och beräkna dina utgifter så noga du kan. En likviditetsbudget kommer visa dig om du behöver finansiering för att hantera tillväxten. Implementera skalbara affärstrategoer som håller långsiktigt, samt ger en bättre översikt av ekonomin och andra delar av företaget.
Fokusera på kundupplevelsen
Det är väldigt positivt att företaget växer, men det bör inte vara på bekostnad av kundernas upplevelse. Kunderna är dina viktigaste intressenter, visa dem att du kan hantera tillväxten genom att ge dem en god upplevelse.
Du kan förbättra kundupplevelsen genom att:
En av de största fördelarna med mindre företag är deras flexibilitet. Små företag har förmågan att lyssna på sina kunder och anpassa sig för att möta deras behov. Om kunderna får en positiv upplevelse så finns det en stor chans att de återkommer eller rekommenderar ditt företag till sina vänner eller andra företagare inom sin sociala cirkel.
Lägga upp nya mål
När ditt företag expanderar så kan det vara bra att lägga upp nya mål. Det första steget när du ska upprätta mål är att identifiera vad som är viktigt för ditt företag. Är det viktigaste att öka försäljningen, antalet kunder, bygga långsiktiga kundrelationer , en kombination av flera eller något helt annat?
När du har identifierat vad som är viktigt för ditt företag så ska du sätta upp mätbara mål och en tidsplan.
Detta kommer ge dig en bättre helhetsbild av företaget och vad du vill åstadkomma. Målen kommer att styra ditt arbete mot det som är viktigt för ditt företag. Att lägga upp tydliga mål hjälper dig också att få en förståelse över hur företaget kommer utvecklas. Att arbeta med mål är en bra metod för att hantera ett tillväxtföretag.
Sammanfattning
Att driva ett tillväxtbolag kan vara väldigt lönsamt, men det kommer även med många utmaningar. Företaget måste anpassa sin infrastruktur för att hantera fler kunder utan att tumma på kvaliteten. Som ägare av företaget blir du tvungen att fokusera mer på ledarskap och interna processer än det dagliga operativa arbetet.
För att bättre hantera ett tillväxtbolag kan du:
Har ditt företag gått igenom en tillväxtfas? Vilka lärdomar har ni fått med er på resan?
I föregående inlägg diskuterade vi, bland annat, att tillväxtföretag ofta …
Vi lever i en tid där inom bara några …
Forskare Anders Isaksson från Handelshögskolan vid Umeå Universitet har genomfört …