Publicerades Wed 07 Oct 2020
E-handlare utför hundratals, om inte tusentals, små, repetitiva arbetsuppgifter varje dag. Varje uppgift kanske inte tar mer än ett par minuter, därför uppfattas de ofta inte som tidsslösare. Låt dig inte luras! Adderar man tiden som spenderas på varje enskild liten uppgift kan man inte längre blunda för hur extremt mycket tid som läggs på uppgifter som man tidigare trodde var bagateller. Tillsammans hindrar de produktivitet och tillväxt.
Vad är alternativet då, kanske du undrar, även små uppgifter kan ju vara superviktiga? Absolut. Att sopa de under mattan, är inte ett alternativ. Svaret är automatisering.
E-commerce automatisering handlar om att ge dig själv och din personal den finaste gåvan någon kan få: tid. E-commerce automatisering frigör tid för dig och din personal att spendera på mer avgörande och värdefullt arbete så som marknadsundersökning, produktutveckling, marknadsföring, försäljning, rekrytering och personalträning.
För att maximera tillväxtchanserna vänder sig många företag idag till E-commerce automatisering för att spara tid och pengar, förbättra kvaliteten och öka försäljningen. Nyfiken på att veta mer? Såklart! Fortsätt läs…
I samband med tillväxt ökar efterfrågan och repetitiva uppgifter blir flera. System som fungerade i småskalighet fungerar inte längre lika bra. Den vanliga reaktionen på detta är att företag börjar använda sig av tidskrävande åtgärder för att lösa sådant som är brådskande och stjäl på så vis tid från sådant som är nödvändigt för en fortsatt tillväxt. Alternativt väljer företag att anställa mer personal, vilket ökar personalkostnaderna men förbättrar inte alltid situationen.
Kort och gott är E-commerce automatisering användandet av mjukvaruprogram eller verktyg som är byggda för att automatiskt utföra arbetsuppgifter som annars mänsklig arbetskraft utför. Inte bara utför dessa program en hel del av ditt arbete för dig, arbetet blir också gjort snabbare och ofta billigare än när arbetet utförs av mänsklig arbetskraft. E-commerce automatisering låter verksamheter göra mer med vad de redan har.
E-commerce automatisering kan appliceras på flera delar av din verksamhet, så som lagerhantering, orderhantering, kundservice, online försäljning, returer och återbetalningar samt redovisning och bokföring. Oavsett användningsområde är målet detsamma: att förenkla och snbbare utföra arbetsuppgifter. Ett par exempel på hur E-commerce automatisering kan användas är:
Som du säkert redan har förstått så leder E-commerce automatisering till flera fördelar för din verksamhet och det finns därför flera orsaker till att implementera E-commerce automatisering i din verksamhet:
E-commerce automatisering ökar effektiviteten i ditt arbetsflöde, gör det mer kostnadseffektivt och bekvämare att genomföra.
Automatisering är inte bara för stora företag med mycket kapital, jag skulle snarare argumentera för det motsatta. Många småföretag har mindre resurser än stora företag och att arbeta med begränsade resurser innebär ofta att mycket arbetskraft krävs. Genom att automatisera verksamheten blir behovet av arbetskraft betydligt mindre och den arbetskraft man har kan istället användas för mer givande arbetsuppgifter. E-commerce automatisering gör det möjligt för dig att driva en mindre verksamhet med begränsade resurser på ett sätt som hjälper dig att konkurrera med större företag.
Shopify Payments är Shopify's egna betalväxel som möjjliggör för …
Tidigare i veckan skrev vi en artikel om vad dropshipping …