Förutsättningar
- Du måste ha en ägar- eller administratörskonto i nShift Portal

 

Steg för att skapa Client ID och Client Secret

1. Logga in på nShift Portal
   - Använd ditt ägarkonto för att logga in
   - Gå till inställningar genom att klicka på kugghjulet i övre högra hörnet

2. Navigera till API-inställningar
   - Klicka på "API Configuration" i vänstermenyn
   - Välj "Clients"

3.Skapa ny klient
   - Klicka på "Add"-knappen
   - Fyll i följande information:
     - Display name: Välj ett beskrivande namn som Automatisera Mera
     - Description: Beskriv användningsområdet
     - Markera "Enable" för att aktivera direkt

4. Välj omfattning (scopes)
   - För ShipmentServer API, välj:
     - "public_api_shipmentserver" och "public_api_portal_shipment_data"
 

5. Spara och säkra nycklarna
   - Efter att du klickat på "Save" genereras Client ID och Client Secret
   - VIKTIGT: Kopiera och spara Client Secret direkt - den visas endast en gång
   - Spara båda nycklarna på ett säkert ställe och klistra in dom i er Automatisera Mera kundportal

 

 

1.Logga in på my.zettle.com och klicka på Integrations.

2. Här finner du era API nycklar, klicka på Create Key för att skapa en ny nyckel.
3. Döp den till Automatisera Mera och fyll i följande rättigheter.

READ:FINANCE
READ:PRODUCT
WRITE:PRODUCT
READ:PURCHASE


4. Skapa, kopiera nyckeln och klistra in den i era integrationsinställningar i Automatisera Mera kundportalen.
Client ID och API keys är de två nycklar som behövs hämtas ut.



Klart!

Försäljningsrapporter

Under Analytics >> Reports finner ni flertal rapporter från Shopify. För att få fram omsättningsstatistik, sök på Total Sales.

 

Därefter kan du söka på valfri datumintervall för att få en överblick över Brutto och netto omsättning, returer, rabatter m.m.

 

 

Utbetalningsrapporter

Använder bolaget Shopify Payment som betalväxel finns det Utbetalningsrapporter direkt i Shopify att hämta. Di hittar dessa under Settings >> Payments >>  View Payouts.

 

 

Alternativt direkt under Finance.

Att ansluta Automatisera Mera till din WooCommerce-butik är enkelt och tar bara några sekunder.

Steg 1:

Logga in på din WooCommerce-butik och gå till instrumentpanelen. Håll muspekaren över "WooCommerce" i sidonavigationen och klicka på "Inställningar".

Steg 2:

Beroende på vilken version av WooCommerce du använder, kommer du antingen att se en flik märkt "API" eller "Avancerat".

 

API-fliken:

Om du ser "API"-fliken, klicka på den och se till att kryssrutan för 'REST API' är aktiverad i underfliken 'Inställningar'. Klicka sedan på "Nycklar/Appar".

 

Avancerad-fliken:

Om du ser "Avancerat"-fliken, klicka på den och gå sedan till underfliken "REST API" för att skapa en API-nyckel. Följ instruktionerna nedan för specifika behörigheter.

 

 

Steg 3:

Skapa en ny nyckel med namnet "AM" och ge den läs-/skrivbehörigheter. Klart!


 

1. Skapa en ny integration

  • Logga in på Magento-adminpanelen med dina administratörsuppgifter.
  • Navigera till System > Tillägg > Integrationer.
  • Klicka på Lägg till ny integration för att skapa en ny integration.
  • Ange integrations Namn och ditt Administratörslösenord.
  • Du kan också ange en e-postadress eller en callback-URL, men dessa är valfria.

2. Ställ in API-behörigheter

  • Gå till fliken API på samma sida.
  • Här behöver du ställa in behörigheterna för API:et. Du kan välja Alla för att ge full åtkomst eller välja specifika resurser som integrationen ska ha tillgång till. De relevanta är kategorier som har att göra med ordrar, kunder, produkter, moms, rabatter och returer.

3. Spara och aktivera integrationen

  • Klicka på Spara för att spara din nya integration.
  • Efter att ha sparat kommer du att se knappen Aktivera. Klicka på den för att aktivera integrationen.
  • Ett popup-fönster visas som visar Konsumentnyckeln, Konsumenthemligheten, Åtkomsttoken och Åtkomsttokenhemlighet. Se till att kopiera dessa uppgifter och förvara dem säkert, eftersom de inte kommer att visas igen, dessa nycklar kommer användas av Automatisera Mera för att anropa er butik.

Logga in i er Merchant Hub och klicka på användarnamnet högst upp till höger i menyn och välj Manage Access.

Klicka på Create och sedan API Key och generera ett nytt par API nycklar.

Dessa klistrar ni sedan in i Automatisera Mera kundportal.

 

Klart!

 

 

1. Logga in i ditt Wix konto och gå till API Manager för att generera nyckeln.
Namnge nyckeln och välj All Permissions.

 

2. Kopiera din Site ID och klistra in den i dina integrations inställningar i Automatisera Mera kundportal tillsammans med API nyckeln.

 

Site ID hittar du i URL fältet när du är inloggad i ditt Wix konto, d.v.s efter /dashboard delen här:

 


 

 

Klart!

1. När du loggar in i Paypal, klicka på Developer i menyn.

2. Klicka sedan in på Apps & Credentials. Se till att LIVE är inställt  och ej Sandbox. Klicka på "Create App"




3. Döp appen till "Automatisera Mera" och klicka på "Save"/"Create".

4. Lägg till nedan behörigheter under Features.

5. Nu kan ni hämta ut era nycklar. Det är Client ID och Client secret (Secret Key som Paypal kallar det) som ni behöver hämta ut. Kopiera dessa nycklar och klistra in dom i er Automatisera Mera kundportal under App inställningar. Klart!

  1. Logga in i Adyen och välj Merchant





     
  2. Klicka på Finance och Settlment Details:




     
  3. Här finns en lista på alla rapporter som finns att hämta ut. Se till att de är i XLS/Excel format. Klicka på nedladdningsikonen:



     

För att komma igång med Klarna integrationerna behövs Klarna API nycklar. Dessa hämtas från Klarna Merchant Portalen på följande sätt: 

 

  1. Logga in i Klarna Merchant Portalen.
     
  2. Klicka på Payments >> Settings >> Klarna API credentials och därefter klicka på knappen Generate new API Credentials.


     
  3. Spara nycklarna som en textfil. 
    Ni kopierar respektive genererade nycklar och klistrar in i inställningssidan i er kundportal hos Automatisera Mera. 


     
  4. Klart!
     

 

 

Plus kopplingarna + webbutiks kopplingar hanterar automatiskt alla returer/återbetalningar. Dessa bokförs som kreditfakturor i Kundfakture vyn.

För att returer ska kunna matchas i Basic versionerna krävs det att kreditfakturan finns färdig i Fortnox.

Integrationerna har stöd för försäljning till alla länder och valutor. För Fortnox ställer man in vilket försäljningskonto man vill ha för:

Försäljning inom SE
Försäljning inom EU
Försäljning utom EU

 

Så om det är försäljning till Europeiska kunder och ni har valt konto 3106, landar alla ordrar på konto 3106 med angiven valuta .Kopplingen skickar ej in några momskonton utan följer Fortnox grundinställningar, så det momskod/typ som man har ställt in på intäktskontot under Kontoplanen är det som kommer konteras på verifikationen.

 

För Visma eEkonomi räknar Visma själv ut intäktskonto och momskonto baserat på kundens land.