Stripe

Hur klarar kopplingen av hantering av försäljning till olika länder och valutor. Hur funkar detta praktiskt?

Integrationen har stöd för försäljning till alla länder och valutor. Rent praktiskt ställer man in vilket försäljningskonto man vill ha för:

 

Försäljning inom SE

Försäljning inom EU

Försäljning utom EU

 

Så om det är försäljning till Europeiska kunder och ni har valt konto 3106, landar alla ordrar på konto 3106 med angiven valuta .

Vi har också stöd för olika momssatser såsom 12 och 6%.

Hur funkar det med avbokning av inbetalningar vid annan valuta än SEK?

Kopplingen löser detta. Vi hanterar alla valutor och avstämningen fungerar exakt som med vanlig inhemsk valuta, det enda som skiljer är att man bokar summorna i angiven valuta och ej SEK. Allt bokförs korrekt utifrån dagens valutakurs.

Stödjer kopplingen olika valutor?

Ja, alla våra kopplingar  stödjer 100+ olika valutor.

 

Hur hanteras returer?

Plus hanterar automatiskt alla returer/återbetalningar. Dessa bokförs som kreditfakturor i Kundfakture vyn.

 

För att returer ska kunna matchas i Basic krävs det att kreditfakturan finns färdig i Fortnox.

Hur fungerar kopplingen?

Automatisera Mera får behörighet till kundens Stripe konto och via API läser av alla inkommande transaktioner. Dessa transaktioner bearbetas dagligen och skickas sedan in till Fortnox som kundfakturor.

Klarna

Idag har vi 2 olika webbutiker, men kommer att ha fler framöver. Hur kommer integrationen att fungera/hantera detta då?

Det kommer flyta på som vanligt utan några svårigheter. Det enda som behövs är att ni kontaktar Klarna Butikssupport och meddelar att ni vill ha era avräkningsnotor för butik A, B , C etc skickade till Automatisera mera servrar.

 

Ni har även möjlighet att ställa in olika bokföringskonton så att ni kan lättare följa er försäljningsstatistik per butik.

Exempelvis Butik A Sverige intäkter landar på 3001, Butik B Sverige intäkter landar på 3002 o.s.v.

 

Detta är en mycket uppskattad funktion bland våra större kunder som möjliggör en bättre överblick över de olika webbutiken intäkter, under årets gång.

Hur klarar kopplingen av hantering av försäljning till olika länder och valutor. Hur funkar detta praktiskt?

Integrationen har stöd för försäljning till alla länder och valutor. Rent praktiskt ställer man in vilket försäljningskonto man vill ha för:

 

Försäljning inom SE

Försäljning inom EU

Försäljning utom EU

 

Så om det är försäljning till Europeiska kunder och ni har valt konto 3106, landar alla ordrar på konto 3106 med angiven valuta .

Vi har också stöd för olika momssatser såsom 12 och 6%.

Hur funkar det med avbokning av inbetalningar vid annan valuta än SEK?

Kopplingen löser detta. Vi hanterar alla valutor och avstämningen fungerar exakt som med vanlig inhemsk valuta, det enda som skiljer är att man bokar summorna i angiven valuta och ej SEK. Allt bokförs korrekt utifrån dagens valutakurs.

Hur det fungerar med avbokning av inbetalningar, hur stämmer man av detta?

Integrationen stämmer av alla utbetalningar automatiskt, ingen manuell hantering krävs.
Rent praktiskt inhämtar Automatisera Mera in kundens avräkningsnotor veckovis, vid utbetalningsdag och kör in dom i Bokföringsprogrammet.
Inbetalningen bokas som en C-verifikation med kontering för Klarnas avgift och moms, se exempelbild.
De flesta redovisningsbyråer efterfrågar att inbetalningarna landar på en kundfodran / avstämningskonto. På så sätt får man en bra överblick, kan lätt stämma av samt hålla bankkontot rent och snyggt.
Klumpsumman som Klarna betalar ut redovisas med en enkel verifikation där summan lyfts från Kundfodran/Avstämnings kontot till Företagskontot, se exempel nedan.
Det går bra att välja vilken verifikationsserie som helt, det ställer man in enkelt på sin Kundportal.

Hur hanteras returer?

Plus hanterar automatiskt alla returer/återbetalningar. Dessa bokförs som kreditfakturor i Kundfakture vyn.

 

För att returer ska kunna matchas i Basic krävs det att kreditfakturan finns färdig i Fortnox.

Hur matchas fakturorna i Basic?

Det baseras på er webbutiks ordernr som ska finnas tillgänglig i kundfakturan i Fortnox, under kolumnen ”Er referens” alternativt ”Er ordernummer”

Vad är skillnaden mellan Basic och Plus?

Plus automatiserar hela flödet, alltså skapande av kund, kundfaktura samt återrapportering. Denna integration lämpar sig för den som inte har några kundfakturor i Fortnox från Klarna försäljningen.

 

Basic hanterar enbart återrapportering och lämpar sig för de kunder som redan har kundfakturan i Fortnox och vill enbart matcha/pricka den som betald vid utbetalningstillfälle .

 

Hanteras enbart köp på faktura?

All försäljning via Klarna täcks oberoende om betalmetod är kort, faktura eller delbetalning.

Hur fungerar det rent praktiskt? Behöver man ta ut någon fil och läsa in eller går det per automatik?

Allt går per automatik, ingen manuell hantering kommer behövas alls.

Rent praktiskt så hämtar vi filerna på er MFT server hos Klarna för V3 Checkout.

För V2 så skickar Klarna filerna till våra FTP servrar.

Avräkningsnotorna hanteras en gång i veckan, på måndag eftermiddag och körs in i Fortnox.

Paypal

Hur klarar kopplingen av hantering av försäljning till olika länder och valutor. Hur funkar detta praktiskt?

Integrationen har stöd för försäljning till alla länder och valutor. Rent praktiskt ställer man in vilket försäljningskonto man vill ha för:

 

Försäljning inom SE

Försäljning inom EU

Försäljning utom EU

 

Så om det är försäljning till Europeiska kunder och ni har valt konto 3106, landar alla ordrar på konto 3106 med angiven valuta .

Vi har också stöd för olika momssatser såsom 12 och 6%.

Hur funkar det med avbokning av inbetalningar vid annan valuta än SEK?

Kopplingen löser detta. Vi hanterar alla valutor och avstämningen fungerar exakt som med vanlig inhemsk valuta, det enda som skiljer är att man bokar summorna i angiven valuta och ej SEK. Allt bokförs korrekt utifrån dagens valutakurs.

Hanteras Paypal fakturor också?

Ja, Plus kopplingen hämtar både in Paypal fakturor och vanliga kortinbetalningar.

Stödjer kopplingen olika valutor?

Ja, Plus versionen stödjer 100 olika valutor.

Basic har inget valutastöd i nuläget.

Hur fungerar kopplingen rent praktiskt?

Automatisera Mera får behörighet till kundens Paypal konto och via API läser av alla inkommande transaktioner. Dessa transaktioner bearbetas dagligen och skickas sedan in till Fortnox som kundfakturor.

Hur hanteras returer?

Plus hanterar automatiskt alla returer/återbetalningar. Dessa bokförs som kreditfakturor i Kundfakture vyn.

 

För att returer ska kunna matchas i Basic krävs det att kreditfakturan finns färdig i Fortnox.

Övrigt

Hur aktiverar man Fortnox för Integrationer?

Det allra första steget som krävs för att kunna koppla på Automatisera Mera kopplingar är att aktivera/öppna upp för integrationer i ert Fortnox konto.

Fortnox har en bra guide som du enkelt kan följa här.

 

 

Hur bokförs momsen i Fortnox och hur ställer man in rätt momskonto?

Kopplingen är byggd för att följa de momskonto inställningar ni har inlagt i Fortnox.

 

Försäljningen delas upp i 3 kategorier:

-SE försäljning

-EU försäljning

-Utom EU försäljning

 

Försäljningen kommer landa på de bokföringskonton ni har angett i inställningarna på Automatisera Meras Kundportal, baserat på köparens land.

 

Momskonton i sin tur är direkt kopplat till försäljningskonton, vilket ni enkelt ställer in i Fortnox, under Inställningar > Bokföring > Kontoplan.

 

https://support.fortnox.se/hc/sv/articles/208330685-Inst%C3%A4llningar-Moms

 

https://support.fortnox.se/hc/sv/articles/208331025-Kontoplan

Obligatoriska Fortnox Inställningar för en fungerande koppling

Innan ni köper kopplingen är det bra att kolla upp att rätt inställningar finns inlagda.
  1. Aktivera alla de konton som ni har uppgett som bokföringskonto för försäljningen.

2. Kundfakturor kommer att bokas gentemot B och C serien, som är Fortnox standardinställningar.

För vägledning kring inställningar för verifikationsserier, se här.

 

3. För Basic kopplingar behöver Kundfakturan finnas i Fortnox som en B verifikation.

 

4. Ert Fortnox Konto måste vara inställt på Fakturametoden. Om ni kör Kontantmetoden kommer Klarna, Stripe samt Paypal integrationer att ej gå igenom.

 

Går det att bakhantera en koppling?

Ja, vi får ofta in önskemål från redovisningskonsulter som vill bokföra ett helt räkenskapsår för en kund bak i tiden, andra som vill enbart bakhantera några månader.

Det går absolut att lösa, den vanliga månadsavgiften utgår då på antal önskade månader för hantering. Mejla oss på info@automatiseramera.se med detaljer så kan vi hjälpa er vidare.