Publicerades Wed 17 Nov 2021
Pinterest är en social media kanal som lanserade år 2009 och har sedan dess fått ett stort antal användare, i mars 2021 så hade Pinterest över 470 miljoner aktiva användare.
Vad är Pinterest?
Pinterest är en social media plattform som människor använder för att få inspiration, du går in på applikationen eller hemsidan och så kan du se olika “pins” (bilder och videor). Folk använder alltså Pinterest för att söka inspiration till kläder, mat, inredning, resor och så vidare.
Hur påverkar Pinterest dig som företagare?
År 2020 hade 32% av svenska internetanvändare varit inne på Pinterest, detta innebär att du har stora möjligheter att marknadsföra dina produkter till din målgrupp. Från och med 2019 så har företag möjlighet att annonsera via Pinterest och det är ofta billigare än annonsering via andra sociala medier. I detta inlägg kommer vi kortfattat gå igenom vad Pinterest är och förklara hur du, som företagare, kan använda dig av Pinterest för att marknadsföra dina produkter. Till skillnad från t.ex Instagram, Facebook och Twitter så är användarna redan inne på applikationen för att få inspiration till köp eller annat. De andra sociala medierna används vanligtvis för underhållning. Eftersom att användarna redan söker inspiration så är de mer mottagliga till dina produkter, därför är Pinterest en utmärkt kanal för marknadsföring. De mest populära kategorierna på plattformen är inredning, trädgård, mat, resa, skönhet och fitness. Pinterest passar egentligen för de flesta företagarna med tanke på den stora mängden användare. I Sverige så är Pinterest mest populärt bland kvinnor i åldrarna 16-45, därför passar Pinterest perfekt för dig med kunder i den målgruppen. Statistiken visar också att Pinterest växer på en global nivå, även i Sverige så växer antalet användare stadigt. Antalet män som använder Pinterest ökar också stadigt!
Marknadsföra på Pinterest Pinterest är alltså ett fantastiskt sätt att sprida ditt varumärke och driva nya kunder till din hemsida eller butik.
Det finns många fördelar med att annonsera dina produkter via Pinterest, de största fördelarna är:
* Ungefär två tredjedelar av alla pins kommer från företag. En stor fördel med att använda Pinterest är att det ökar din konkurrenskraft, även om du marknadsför genom andra kanaler så är Pinterest ett utmärkt tillägg. Pinterest har inte blivit så populärt för svenska företag än, vilket innebär att du kan vara steget före dina konkurrenter om du har tur!
* Att annonsera via Pinterest kommer göra ditt varumärke synligare och stärka företagets profil.
* Du får väldigt mycket data från dina kunder som du kan använda för att förbättra dina marknadsföringskampanjer, du kan även se deras intressen och lära känna din målgrupp bättre.
* Det finns redan väldigt många användare och antalet användare växer väldigt stadigt, det är alltså en populär kanal som allt fler använder sig utav.
* I jämförelse med andra sociala medier så är Pinterest en billig plattform att annonsera på.
* Eftersom att användarna redan söker inspiration och produkter så innebär det att du når en köpstark målgrupp genom denna kanal.
Detta är bara ett fåtal av fördelarna med att marknadsföra ditt företag via Pinterest. Hur går man tillväga för att marknadsföra sina produkter via Pinterest? Det är väldigt enkelt att marknadsföra via Pinterest, här kan du läsa en komplett guide som visar hur du lägger upp annonser på Pinterest.
Nedan kan du se en kort video som visar vanliga misstag när man gör annonser på Pinterest: https://www.youtube.com/watch?v=3wWv6hMxCx4&ab_channel=SocialMediaWorldwide
Sammanfattning
Pinterest är alltså en inspirationskanal som fungerar utmärkt för att marknadsföra dina produkter och ditt varumärke. Globalt så har mängden användare på Pinterest ökat stabilt och nu har även trenden blivit populär i Sverige, användarna är även ute efter inspiration. Med en köpstark målgrupp och en växande mängd användare så bör det inte finnas någonting som stoppar dig från att använda denna outnyttjade inspirationskanal!
Har du använt Pinterest för att marknadsföra ditt företag? Om du inte har gjort det så är nu den bästa tiden att delta i denna växande trend!