Tips för att öka försäljningen på din Shopify butik

Shopify har över 1 miljon butiker som är verksamma i 175 länder och den snabbast växande e-handelsplattformen . Shopify erbjuder de flesta funktioner som ett företag kan behöva, men är också tillräckligt lättanvänd för att vanliga privatpersoner enkelt ska kunna öppna e-handel butiker. 

 

Den låga tröskeln för att driva en Shopify butik har bidragit till att många nya butiker öppnas, vilket även ökar konkurrensen. För att driva lönsam försäljning via Shopify så måste du stå ut från mängden. Det finns väldigt många olika sätt att öka försäljningen på din Shopify butik. I detta inlägg så kommer vi att gå igenom några praktiska tips som du kan använda för att öka din försäljning.


 

Vi kommer att gå igenom hur du kan öka försäljningen genom att:

  • Använda dig av innehållsmarknadsföring
  • Arbeta med långsiktiga kundrelationer.
  • Hitta kringprodukter som är relevanta till ditt varumärke.

 

Arbeta med innehållsmarknadsföring 

Ett väldigt bra och billigt sätt att öka försäljningen på din Shopify butik är att arbeta med innehållsmarknadsföring. Kvalitativt innehåll ökar chansen att kunderna handlar i din butik. Att skapa kreativt innehåll är en bra investering som kräver lite pengar. När du driver en butik inom e-handel så finns det vissa typer av innehåll som passar bäst.

I e-handel är produktbeskrivningar, videos och bilder, butikens ansikte utåt. Bilder, videos och produktbeskrivningar får din produkt att se mycket attraktivare ut, och är en grundläggande del av din butik. Om dina produkter ser bra ut så ökar försäljningen och kunderna får en bättre uppfattning av vad du säljer. Allt innehåll bör även vara anpassat till din målgrupp och stämma överens med din butiksprofil.


 

Produktbeskrivningar 

Att arbeta med produktbeskrivningar ökar försäljningen på din butik. Kreativa produktbeskrivningar som informerar kunder om produkten på ett intressant sätt ökar kundernas intresse. Därför är det viktigt att skapa kreativa produktbeskrivningar. Du kan anställa en copywriter för att få hjälp med professionella produktbeskrivningar.


Video

Att ha en tilltalande video som visar dina produkter på ett kreativt och säljande sätt kommer öka lönsamheten för din butik. Det är mycket högre chans att kunderna genomför ett köp om produktsidan har en välgjord video. Försök att skapa underhållande filmer som visar dina produkters egenskaper.

Bild

En annan central del av innehållet på din butik är bilder. Professionella bilder får din produkt att bli mer attraktiv i kundernas ögon. Använd bilder som passar butiksprofilen och är anpassad till din målgrupp.

 

Långsiktiga kundrelationer
Över 60% av alla köp kommer från befintliga kunder. Därför är det oerhört viktigt att arbeta med långsiktiga kundrelationer. Detta stämmer för företag lika mycket som det stämmer för din Shopify butik. Enligt en studie från Harvard Business School kan du öka lönsamheten i din butik med 25-95% om du lyckas behålla 5% mer kunder. Att arbeta med långsiktiga kundrelationer kräver att du investerar tid och är villig att erbjuda rabatter, men är en metod som ger långsiktiga vinster.

Din butik tjänar mer på att behålla befintliga kunder än att skaffa nya, fokusera därför på långsiktiga kundrelationer för att öka lönsamheten av butiken. Det finns många olika sätt att arbeta med långsiktiga kundrelationer, de vanligaste metoderna är att:

 

  • Erbjuda rabatter för återkommande kunder. Du kan skicka med en rabattkod vid köp för att uppmana kunderna att fortsätta handla i din butik.

 

  • Skapa ett lojalitetsprogram där återkommande kunder får rabatterade priser eller poäng som de kan använda i din butik.

     
  • Vara aktiv och engagerad på sociala medier för att kommunicera med kunder.

     
  • Regelbundet kommunicera via e-post. Det finns många olika tillfällen att skicka e-post till dina kunder, till exempel: På högtider, för att visa upp nya produkter, och presentera kampanjer eller rabatter.

     
  • Vara snabb på att hantera frågor, funderingar och reklamationer. Kunderna måste veta att du finns där för att hjälpa dem.


     

Kringprodukter
Ett väldigt bra sätt att öka försäljningen på din Shopify butik är att sälja fler produkter. Det finns många saker att tänka på när du ska hitta kringprodukter till din butik. Fokusera på att hitta produkter som stämmer överens med ditt varumärke och som kompletterar dina kärnprodukter. Det krävs en liten investering för att öka antalet produkter du säljer, men detta är ett bra sätt att öka lönsamheten långsiktigt.

 

Att sälja kringprodukter som är relevanta till ditt varumärke är ett bra sätt att öka försäljningen. Du öppnar upp din butik till en större mängd kunder och skapar möjligheter till merförsäljning. Om du, till exempel, säljer klockor så kan dina kringprodukter vara glasögon och armband. Då kommer fler kunder att hitta din butik och kunna köpa passande tillbehör.

 

Om du har svårt att hitta kringprodukter som passar till din butik så kan du:

- Kolla upp de mest lönsamma e-handel butikerna i din kategori. Studera vad de erbjuder för kringprodukter och fundera över vad som hade passat för ditt varumärke.

- Söka på Google, Amazon och Shopify för att hitta populära produkter som säljer bra. Se om du hittar någonting som hade passat för din butik.

 

Sammanfattning

Idag finns det  väldigt många e-handel butiker på marknaden. Det är viktigt att arbeta för att din butik ska stå ut från mängden. Vi har gått igenom tre olika metoder för att öka försäljningen av dina produkter och förbättra din butik.

 

1. Det är väldigt viktigt att du arbetar med långsiktiga kundrelationer för att skapa återkommande kunder.

2. Innehållsmarknadsföring är butikens ansikte utåt, se därför till att skapa bra innehåll för att göra din butik och dina produkter attraktivare.

3. Kringprodukter är ett bra sätt att öka försäljningen, ta reda på vilka produkter som passar till din butik och öka antalet produkter du säljer.

 

Det finns många andra sätt att öka försäljningen på din e-handel butik. Detta är bara ett fåtal praktiska tips på hur du kan förbättra din butik. Använd dessa metoder för att öka försäljningen på din Shopify butik och dela med dig av dina resultat!



 

Share:

Liknande blogginlägg

Shopify Payments - hur funkar det?

Shopify Payments är Shopify's egna betalväxel som möjjliggör för …

Vad är E-commerce Automatisering?

E-handlare utför hundratals, om inte tusentals, små, repetitiva arbetsuppgifter varje …

Inga kommentarer

Lämna en kommentar